Om

Vi är 40 elever i år 4-6, på Alviksskolan utanför Luleå, som skapat webbplatsen tillsammans med våra lärare Chanette Nilimaa, Katarina Eriksson och Linda Starenhed. Syftet med webbplatsen är bland att rapportera om nyheter främst kring vår by, grannbyar men även inrikes och utrikes rapportering. Vi vill att människor som bor i vår by med omnejd ska kunna ta del av färska nyheter, att vår tidning får ett mervärde i vår by. Vårt syfte är också att publicera våra arbeten via tidningen. Vi tycker att det är bra att kunna läsa och inspireras av varandras texter. Bloggen blir också en yta för kamratrespons men även en plats där du kan hitta inspiration i ditt eget arbete. Vi vill även att utomstående ska kunna läsa och inspireras av vad som händer på vår skola och i vår by med omnejd. Ett av våra viktigaste budskap med tidningen är också att sprida vikten av att tänka på miljön! Vi har en del kreativa lösningar som vi delar med oss av

Vi som kommer att skriva i tidningen skriver under alias. Vi arbetar med detta integrerat i ett ”storyfication” projekt. Vi har skapat karaktärer som är frilansande journalister. Dessa journalister bor i utkanten av vår by. Genom att arbeta på tidningen så kommer de att ha råd att utveckla och bygga upp sitt eget självförsörjande samhälle. Detta gör vi i Minecraft och planner 5D. Vi dokumenterar vårt arbete i våra byar, framförallt flertalet matematik och teknikuppgifter kopplade till byggandet. Journalisterna får sina uppdrag till tidningen av oss lärare via länken journalistuppdrag.

Storyfication är ett eget framarbetat koncept. Det är ett storyline-inspirerat arbete med gamification som drivkraft. ( Berättelsen (Story) utgör en röd tråd- (line) genom undervisningen. Gamification-spelifierat lärande använda spelmekanismer i verkliga situationer för att öka engagemang.)

Projektet/tidningsarbetet startade upp genom att vi bjöd in journalister från Norrbottensmedia till vår skola. Dessa ville ha ett fortsatt samarbete. Eleverna fick åka till Norrbottensmedia på studiebesök. De pratande med eleverna om källkritik och vi fick se hur arbetet på en tidning fungerar. Vi fick tips på hur man skriver, viktiga frågor. Journalisterna besökte oss under hösten och stöttade eleverna i skrivandet. De såg även till att vi fick besök av 2 Luleåhockeyspelare. Eleverna skickade först sina frågor till journalisterna för att få dem godkända. Elevernas artiklar har förutom i vår tidning blivit publicerade i Norrbottens Kuriren eller NSD. Vi har dessutom skrivit i byns facebookgrupp och bett dem tipsa oss om saker, områden att skriva om.

I tidningen har några återkommande rubriker ex: Veckans yrke, Veckans fråga. Tanken med veckans yrke är att eleverna ska få inblick i vilka olika arbeten som finns och vad som bl a krävs för att arbete i den brancher, samtidigt som de får träna att genomföra en intervju och sammanfatta svaren. I Alvik har vi inte så många olika yrkeskategorier att välja på, men när vi åker på studiebesök i staden så passar vi på.Vi pedagoger skriver under ledarsidorna eleverna under övriga rubriker.

Upphovsrätt: Vi publicerar framförallt egen producerat material. Vi ritar, filmar, tar kort.När/om vi använder oss av andra källor erkänner vi dessa i enlighet med gällande regler för upphovsrätt. Vi ser till att alltid hålla den diskussionen i liv.

Vi har dessutom arbetat kring olika källor och källkritik och så fort vi ska publicera bilder etc så är vi noga med upphovsrätten. Vi har arbetat kring källor, upphovsrätt etc i klassrummet. Vi har bland natt använt skolverkets material ”Kolla källan” UR´s program ”Är det sant” som utgångspunkt i arbetet.

Vi har samlat in elevernas tankar kring vad vi lärt oss och varför vi ska vinna via ett google formulär, nedan är deras svar

Vad vi har lärt/lär oss:

Elevernas ord:Jag har lärt mig mycket om olika appar. Tex plotagon.
Jag har lärt mig att jobba med bloggar, och använde massa appar som jag inte ens visste fanns och så har jag lärt mig att göra egna spel.
Jag har lärt mig att jobba med bloggar och digitala tidningar. Nåt jag också lärt mig mycket om är om miljön och vad som påverkar miljön på olika sätt.
Jag har lärt mig att lada upp yt videos, lägga in bilder på bloggen och göra ett eget spel
Jag har lärt mig att lägga up saker på en blogg
Jag har lärt mig hur man skriver i tidningar..
Jag har lärt mig att lägga upp på YT
Jag har lärt mig väldigt mycke med NOA typ som att lägga upp blogginlägg, puppet pals och mycket mer.
Jag har lärt mig hur man lägger upp en bild på bloggen.
Hur en artikel är uppbyggd vissa appar
Jag har lärt mig att lägga upp videos på YouTube, fakta om myggor och hur tidningar är uppbyggda.
Det som jag lärt mig är fakta om djur, många djur. Te.x vad djuren äter, var dem lever och hur gamla dem brukar bli. Jag har inte lärt mig några digitala saker, jag har inte lärt mig riktigt hur man bloggar, och jag har redan kunnat lägga upp videor på youtube. Än kan jag inte hur man lägger upp bilder eller texter på bloggen. Lite har jag lärt mig om dåliga saker mot miljön. Bookcreator har jag kunnat innan, och en del saker om tidningar har jag lärt mig. Förut visste jag inte att någonting kallades brödtext. Jag har lärt mig hur man skriver artiklar, men att göra egna spel förstår jag fortfarande inte hur man gör.
Jag har lärt mej en masa.
Jag har lärt mig mycket om olika, Appar, tidningar osv. Genom att vi skapat sidan ”News Of Alvik” tror jag många på våran skola lärt sig mycket nytt om en massa saker. Tex Appar, tidningar, Bloggar, YT osv. Så ”News Of Alvik är bra för vyer skola.
Jag har lärt mig många saker i tex fakta,lägga upp bild på bloggen,och att görsa egna spel.
Jag har lärt mig hur en tidning är uppbyggd.
Jag har lärt mig att lägga upp filmer på youtube, jag har lärt mig hur man skriver artiklar, jag har lärt mig att lägga in bilder på bloggen, jag har lärt mig att använda puppetpals2 och jag har lärt mig att att använda appen 123 D design
Jag har lärt mig att använda appen 123D design, PuppetPals2, skriva artiklar.

Vi lärare ser att samarbetet med Norrbottensmedia har givit eleverna mycket i skrivandet. De fick bra stöttning kring hur mans skriver artiklar, vilka frågor mans ställer och hjälpte eleverna att ta kontakt med människor de ville intervjua. Efter stöttningen av journalisterna blev eleverna ännu mer motiverade att skriva och kontakt människor för intervjuer. Vi ser också att eleverna har lärt sig att publicera inlägg, lägga upp filmklipp, bilder via en för dem ny bloggportal. Vi ser också att de lärt sig nya digiatlaverktyg i arbetet med tidningen, såsom code.org, puppetpals, plotagon, , 123D design etc

Varför vi ska vinna:

Elevernas ord

För att detta är en aktiv blogg. Alla elever och lärare är också väldigt engagerande.
För att vi jobbar bra och har bra samarbete mellan elever.
För vi är bäst och roliga
För vi jobbar hårdare en någon annan
Jag tycker att vi ska vinna webbstjärnan för att vi har jobbat hårt med denna blogg och det är en bra blogg.
För vi kämpat hårt med tidningen och alla uppdrag, och det hade alrig varit fel att vinna en check.
För att jag tycker vi lägger mycket tid på News of Alvik och försänar en plats i webbstjärnan.
För att vi kämpar med bloggen
För att vi har jobbat på så bra. Och kommit så himla långt och lärt hos mycket
För att vi har jobbat jätte hårt
För vi har en bra blogg och uppdaterar ofta på bloggen
För att vi har försökt med andra bloggar och nu tyker jag att vi måste vinna
Vi har gjort ett lite anurlunda koncept på det hela det är Inter så många som har gjort en tidning.
För att ingen har gjort om tidningar.
För vi har jobbat mycket
För att våran skola tycker jag tar bra beslut. Så om vi vinner skulle vi betala för någonting bra, och som är värt kronorna.
För att jag tycker om News of Alvik.
För att vi kämpar och gör allt vi kan för att dom utan för skolan ska få veta vad vi gör här med vår Blogg. Vi vill verkligen att folk ska veta hur bra vi jobbar osv. Jag tycker också att vi borde vinna för att våra lärare är så bra och bara vill vårat bästa.
Jag tycker att vi ska vinna för att Vi förtjänar det för att våran skola har varit med i många tävlingar och förlorat dom flesta
För att vi aldrig vinner något annars.
Jag tycker att vi ska vinna webbstjärnan därför att att vi. Har jobbat mycket med det här och vi tänker mycket på miljön.
För att den innehåller många olika saker,.

Vi lärare tycker att våra elever är värda att vinna för deras driv i arbetet. Elever vill självmant skriva artiklar etc på hemmaplan för att publicera i tidningen. De har lagt ner och lägger ner mycket arbete i tidningen och vi ser att de har utvecklat sitt skrivande via tidningen.

Elevernas favorit uppdrag hittills

Hmm, svårt kanske plotagon.
Vet ej! Alla var lika roliga!
Veckans yrke därför att det var kul och intresant.
Toaletten för det var en utmaning
Mitt favorit uppdrag var när jag och Gurra skrev om fifa. För att vi arbetade bra tillsammans och det var en allmänt bra artikel.
Mitt absoluta favorit uppdrag var plotagon för man fick göra sin egna animerade film.
Mitt favorit uppdrag är när vi får fiksa i vårat hur. För att jag kommer utveckla mitt hus, jag tyckte även att det var rolig att skriva om hockey damerna, för att jag fick skriva den första artickeln med Siri.
Puppetpals
Det var när man fick intervjua personer på arbeten.
Mitt favorit uppdrag är nog när vi byggde våra hus i minecraft.
Uppdrag 14 för där får man bygga en miljö vänlig sak
Uppdragen med minecraft tycker jag är väldigt roliga, men jag har inget favorituppdrag. Minecraft tycker jag är ett roligt spel, och jag gillar matematik. Därför väljer jag uppdragen med minecraft.
Jag är inte säker. Det är nog allt det mesta har varit roligt.
Jag gillar PuppetPals för att man får samtidigt som man får berätta vad man kan och att berätta om det, Samtidigt som man har kul och gör en Teather.
Uppdrag 14 för att vi gjorde 123D design och det var ganska jobbigt men ändå kul.
Mitt favorituppdrag var när vi fick bygga huset i planner 5D.
Det roligaste uppdraget hittills var att skriva artiklar, därför att man fick känna sig lite som en journalist.
Uppdraget med PuppetPals2 och globala mål
För att läsa mer om hur vi kopplat varje enskiltuppdrag till läroplanens centralainnehåll och kunskapskrav samt de digitala uppdragen vi använt, läs mer här

Koppling till läroplan: Detta är ett ämnesövergriande projekt och vi väver in det vi gör på övriga lektioner i tidningen och i byggandet av husen. I uppdragen kan vi se vilka förmågor eleverna har. Under vårterminen har vi ett ämnesövergripande tema kring miljö och hållbarutveckling som genomsyrar all undervisning. Artiklar, reportage, insändare etc kommer att handla om just detta.

Naturorienterandeämnen: I den vetenskapliga artikeln så var det bland annat detta kunskapskrav som vi arbetade med. ”Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget.” Under vårterminen har vi dessutom det ämnesövergripande temat miljö och hållbarutveckling där har vi arbetat med centaraltinnehåll ur både biologin, kemin, geografi och samhällskunskap

Svenska:I svenska arbetar vi med alla förmågor.
formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
söka information från olika källor och värdera dessa.Vi har ett språkutvecklande arbetssätt. Genom tidningsuppdragen får eleverna träna på att skriva olika typer av texter, det kan vara alltifrån noveller, instruerandetexter, reportage, argumenterande. Vi arbetar ämnesövergripande och utgångspunkten för elevernas miljöpodd var en argumenterande text kring ex köttindustrin etc. Kunskaperna kring miljö och klimat har de erhållit under no/so lektionerna.

I matematiken är förmågorna i fokus.Vi arbetar vi mycket med problemlösning och via arbetet visar eleverna förståelsen för begreppen och använder sina tidigare förvärvade matematiska kunskaper konkret. Vi arbetar med för att utveckla alla förmågorna i matematik via ”NewsofAlvik”: Vi utvecklar b la förståelsen för area, omkrets, skala på ett praktiskt problemlösande via husbyggandet i frilansbyn. Eleverna skapar även egna matematikproblem, som kommer att läggas ut på tidningssidan som veckans problem. Här hoppas vi att andra också går in och läser.

Engelska: Eleverna får träna upp sin engelska via en presentation av journalisterna på engelska. De har först skrivit manus och sedan har de publicerat. Buddypoken skapar för eleverna motivation för att lösa uppgiften-gamification. Det samma gäller uppdraget att skapa en animerad film på engelska. Ett uppdrag som verkligen engagerade eleverna och med stolthet vill de publicera sina filmer

Fördelen med att använda blogg i arbetet är att ”alla” kan läsa och inspireras av arbetet. Stolta går eleverna hem och ber mormor och morfar att gå in och läsa det dom skrivit. Vi har en Facebookgrupp på skolan och i byn. Via den sprider vi elevernas arbete i tidningen och det är mycket uppskattat.

Våra elever använder ipads i arbetet med tidningen.  Vi har vi byggt upp arbetet  via olika digitalaverktyg. Vi skriver våra utkast i pages och eller google docs. Filmer skapar vi i appen imovie.

Vi har haft 60+60 minuter rena ”Newsof Alvik” pass.  Vi har tagit tiden från skolansval samt övriga ämnen. Ena passet arbetar de ma/no/tk/bd inriktat och det andra passet sv/so inriktat.  Uppdragen ger vi utifrån vad vi vill att det ska utveckla/som ett sätt att se vilka förmågor de har.

Klicka på bilderna för att komma till hänvisade program. Uppdragen i sin helhet finner ni här:

Journalistuppdrag 1:

Eleverna skapar en logotype till tidningen.

Bild
Centralinnehåll:
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och
illustrationer till text.Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Kunskapskrav: Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla  idéer inom några olika
ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta
andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att
formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Dessutom kan eleven presentera
sina bilder med viss  anpassning till syfte och sammanhang

Journalist uppdrag 2

Eleverna skapar sig en karaktär, skriver utifrån angivet uppdrag

Svenska

Centralinnehåll: Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad
och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt  innehåll och i huvudsak  fungerande
struktur samt viss  språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss  säkerhet.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak  fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra
sina texters budskap. Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna
åsikter på ett sätt som till viss  del upprätthåller samtalet.

Journalistuppdrag 3 

Eleverna bygger egna hus i en by utanför Alvik. Till ändamålet använder vi appen/programmet Planner 5D, annat program som passar bra för ändamålet är sweethome 3D

Matematik:

Centralinnehåll
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid
överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och
miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
Konstruktion av geometriska objekt. Skala och dess användning i vardagliga
situationer. Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer
kan bestämmas och uppskattas. Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnes områden
samt värdering av valda strategier och metoder. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika
ämnesområden.

Kunskapskrav: Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak  fungerande sätt
genom att välja och använda strategier och metoder med viss  anpassning till problemets
karaktär. Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande  matematiska metoder med viss
anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter
inom geometri, med tillfredsställande  resultat.

Teknik:

Centralinnehåll Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar. Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Kunskapskrav: Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva  möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla  fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Eleven gör enkla  dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del  är synliggjord.

Journalistuppdrag 4

Eleverna skriver en arbetsansökan till ”News of alvik”

Svenska

Centralinnehåll: Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad
och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt  innehåll och i huvudsak  fungerande
struktur samt viss  språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss  säkerhet.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak  fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra
sina texters budskap. Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna
åsikter på ett sätt som till viss  del upprätthåller samtalet.

Journalistuppdrag 5

Eleverna skriver vetenskapsreportage om olika djur i närmiljön.

Biologi

Centraltinnehåll Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Kunskapskrav

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk ochekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt . Eleven kan söka naturvetenskaplig information. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss  anpassning till sammanhanget.  Eleven har grundläggande  kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva  dessa med viss  användning av biologins begrepp.

Journalistuppdrag 6

Eleverna besöker olika arbetsplatser intervjuar dem för artiklar i tidningen

Svenska

Centralinnehåll: Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad
och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt  innehåll och i huvudsak  fungerande
struktur samt viss  språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss  säkerhet.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak  fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra
sina texters budskap. Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna
åsikter på ett sätt som till viss  del upprätthåller samtalet.

Journalistuppdrag 7

Eleverna skulle skapa egna spel vi använder appen/programmet code.org

Centralinnehåll

Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer

Kunskapskrav

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak  fungerande sättgenom att välja och använda strategier och metoder med viss  anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt på ett i huvudsak  fungerande sätt och för enkla och till viss del  underbyggda resonemang om resultatens rimlighet i förhållande till problemsituationen samt kan bidra till  att ge något förslag  på alternativt tillvägagångssätt.

Teknik

Centralt innehåll: Egna konstruktioner med tillämpningar av principer för hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar. Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller. Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Kunskapskrav: Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva  möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla  fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Eleven gör enkla  dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del  är synliggjord.

Journalistuppdrag 8

Vi utförde matematiskaberäkningar i area och omkrets kring elevernas hus i appen/programmet Minecraft. De skulle tapetsera sitt kök och badrum.

Matematik:

Centralinnehåll
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid
överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och
miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
Konstruktion av geometriska objekt. Skala och dess användning i vardagliga
situationer. Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer
kan bestämmas och uppskattas. Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnes områden
samt värdering av valda strategier och metoder. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika
ämnesområden.

Kunskapskrav: Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak  fungerande sätt
genom att välja och använda strategier och metoder med viss  anpassning till problemets
karaktär. Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande  matematiska metoder med viss
anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter
inom geometri, med tillfredsställande  resultat.

 

Journalistuppdrag 9

Eleverna gjorde egna personbeskrivningar av sin karaktär via appen ”Buddypoke”. År 5-6 gjorde dem på engelska, år 4 på svenska.

Journalistuppdrag 10

Eleverna skriver artiklar med stöttning av journalister från ”Norrbottensmedia”.

Svenska
Centralinnehåll
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.  Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnenhämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Kunskapskrav
Svenska
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt  innehåll och i huvudsak  fungerande
struktur samt viss  språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss  säkerhet. De berättande texter
eleven skriver innehåller enkla  gestaltande beskrivningar och enkel  handling.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak  fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Eleven kan förbereda och genomföra enkla  muntliga redogörelser med i huvudsak  fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss  anpassning till syfte och mottagare.

Journalistuppdrag 11

Vi fick förmånen att ha 2 Luleå Hockey spelare på besök, eleverna förbereder frågor som Norrbottens media godkänner.

Svenska
Centralinnehåll
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.  Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnenhämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Kunskapskrav
Svenska
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt  innehåll och i huvudsak  fungerande
struktur samt viss  språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss  säkerhet. De berättande texter
eleven skriver innehåller enkla  gestaltande beskrivningar och enkel  handling.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak  fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Eleven kan förbereda och genomföra enkla  muntliga redogörelser med i huvudsak  fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss  anpassning till syfte och mottagare.

Journalistuppdrag 12

De globalamålen presenterades i tidningen via appen ”Puppetpals

Svenska

Centraltinnehåll: Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Kunskapskrav: Eleven kan förbereda och genomföra enkla  muntliga redogörelser med i huvudsak  fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss  anpassning till syfte och mottagare.

 Journalistuppdrag 13

Eleverna bygger egna hus i en by utanför Alvik. Till ändamålet använder vi appen/programmet Planner 5D, annat program som passar bra för ändamålet är sweethome 3D. Eleverna skulle räkna ut vad det kostar att måla toaletten i deras virtuella hus.

Matematik:

Centralinnehåll
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid
överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och
miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
Konstruktion av geometriska objekt. Skala och dess användning i vardagliga
situationer. Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer
kan bestämmas och uppskattas. Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnes områden
samt värdering av valda strategier och metoder. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika
ämnesområden.

Kunskapskrav: Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak  fungerande sätt
genom att välja och använda strategier och metoder med viss  anpassning till problemets
karaktär. Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande  matematiska metoder med viss
anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter
inom geometri, med tillfredsställande  resultat.

Teknik:

Centralinnehåll Hur vanliga hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel hus och broar. Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller Konsekvenser av teknikval, till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar.

Kunskapskrav: Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva  möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla  fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Eleven gör enkla  dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del  är synliggjord.

Journalistuppdrag 14

Kreativa idéer på hur vi ska lösa olika miljöproblem löstes via att rita samt  appen/programmet 123D Design

Teknik

Centralinnehåll  Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler ochmåttangivelser samt fysiska eller digitala modeller. Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.

Kunskapskrav: Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva  möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla  fysiska eller digitala modeller. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Eleven gör enkla  dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del  är synliggjord.

Bild

Centralinnehåll:
Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och
illustrationer till text.Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Kunskapskrav: Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla  idéer inom några olika
ämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbeta
andra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att
formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Dessutom kan eleven presentera
sina bilder med viss  anpassning till syfte och sammanhang


Journalistuppdrag 15

Engelskspråkiga filmen skapades i programmet/appen Plotagon

Engelska

Centraltinnehåll:

Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.

Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.

Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.

Kunskapskrav:

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. För att förtydliga och variera sin kommu­ nikation kan eleven bearbeta, och göra enstaka enkla förbättringar av, egna framställ­ ningar. I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.

Journalistuppdrag 16

Eleverna skapade egna serier om miljön i appen/programmet ”makebelief” Extra uppgift att visualisera en ”rolig historia”

Biologi:

Centralinnehåll: Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Kunskapskrav: Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt . Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla  resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss  anpassning till sammanhanget. Eleven har grundläggande  kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva  dessa med viss  användning av biologins begrepp. Eleven kan också beskriva och ge exempel på  människors beroende av och påverkan på naturen och gör då kopplingar till organismers liv och ekologiska samband

Bild

Centralinnehåll: Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier ochillustrationer till text. Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Kunskapskrav: Eleven kan i det bildskapande arbetet bidra till att utveckla  idéer inom några olikaämnesområden genom att återanvända samtida eller historiska bilder och bearbetaandra uppslag och inspirationsmaterial. Under arbetsprocessen bidrar eleven till attformulera och välja handlingsalternativ som leder framåt . Dessutom kan eleven presenterasina bilder med viss  anpassning till syfte och sammanhan

Journalistuppdrag 17

I uppdrag 17 skulle eleverna göra ett eget radioinslag, där de skulle använda sina kunskaper kring argumenterande text.

Svenska
Centralinnehåll
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.  Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnenhämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.

Kunskapskrav
Svenska
Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt  innehåll och i huvudsak  fungerande
struktur samt viss  språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss  säkerhet. De berättande texter
eleven skriver innehåller enkla  gestaltande beskrivningar och enkel  handling.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak  fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Eleven kan förbereda och genomföra enkla  muntliga redogörelser med i huvudsak  fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss  anpassning till syfte och mottagare.

Biologi:

Centralinnehåll:Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.

Kunskapskrav :Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk ochekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ettsätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt . Eleven kan söka naturvetenskapliginformation och använder då olika källor och för enkla  resonemang ominformationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss  anpassningtill sammanhanget. Eleven har grundläggande  kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genomatt ge exempel på och beskriva  dessa med viss  användning av biologins begrepp.Eleven kan också beskriva och ge exempel på  människors beroende av och påverkan på naturen och gör då kopplingartill organismers liv och ekologiska samband

Journalistuppdrag 18

Eleverna skulle skapa ett triangulärt rum i deras hus som hade arean 24 kvm

Matematik:

Centralinnehåll
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid
överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och
miniräknare. Metodernas användning i olika situationer. Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
Konstruktion av geometriska objekt. Skala och dess användning i vardagliga
situationer. Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer
kan bestämmas och uppskattas. Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnes områden
samt värdering av valda strategier och metoder. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer och olika
ämnesområden.

Kunskapskrav: Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer på ett i huvudsak fungerande sätt
genom att välja och använda strategier och metoder med viss anpassning till problemets
karaktär. Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss
anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar och lösa enkla rutinuppgifter
inom geometri, med tillfredsställande resultat.

JOURNALISTUPPDRAG 19

Kultursidorna behöver fyllas på med bok och filmtips. Även sällskapsspel och data spel behöver tipsas om i tidningen. Journalister får i uppdrag att skriva tips av detta slag för läsarna.

Svenska

Centralinnehåll: Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel
faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad
och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel
och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande
struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler
för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet. De berättande texter
eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att
de samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Eleven kan förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.